Hoe narrowcasting de winkelbeleving kan verbeteren

winkelend publiekDe beleving in een winkel is enorm belangrijk. Door een bepaalde sfeer te creëren in het winkelpand zal je voor meer verkopen zorgen. Zo kan je bijvoorbeeld met de winkelbeleving voor een gevoel van luxe en stijl zorgen om het hogere prijspunt van producten te rechtvaardigen.

Een ander voorbeeld is een beleving van jong, modern en hip zijn overbrengen om mensen te overtuigen dat zij met de aankoop van een product dezelfde uitstraling zullen hebben. Een winkelbeleving kan op verschillende manieren beïnvloed worden. Zo spelen onder andere vormen, kleuren en verlichting in de winkel een grote rol.

Een zeer effectieve manier om de beleving in een winkel te verbeteren is met behulp van een narrowcasting systeem specifiek voor de locatie. Dit kan bijvoorbeeld een beeldscherm oftewel digital signage zijn.

Communicatie met een kleine groep mensen

Narrowcasting is te vergelijken met broadcasting. Echter in plaats van een zo groot mogelijke groep is er in deze vorm van communicatie sprake van een kleine groep mensen. In geval van een winkel probeer je dus de mensen te bereiken die op het moment dat zij de boodschap zien in het pand aanwezig zijn.

De beelden zijn immers alleen op beeldschermen in het winkelpand te zien. Het voordeel hiervan is dat je met deze manier van communiceren een zeer gerichte boodschap kunt overbrengen. Het is mogelijk je te richten tot de exacte doelgroep van de winkel. Je weet daarbij ook dat zij in de winkel aanwezig zijn en direct iets kunnen kopen. De beleving die op de groep overgebracht wordt moet hierop aansluiten.

Sfeerbeelden om een beleving over te brengen

scherm winkelDigital signage in een winkel waarop een serie foto’s voorbijkomt met producten die mensen kunnen kopen is niet voldoende. Narrowcasting kan veel meer dan dat voor een winkel betekenen. De beelden die vertoond worden moeten meteen de winkelbeleving verbeteren.

Er is dus sprake van meerdere doelstellingen die je met de techniek kunt gebruiken. Sfeerbeelden die een beleving overbrengen in combinatie met het onder de aandacht brengen van producten die te koop zijn. Als de beleving door de kijker aan het product gekoppeld kan worden dan is dit optimaal gebruik van narrowcasting.